Reklamebureauet A/S, Perfinbilledet R.B.
og Perfinbillederne Tal 9, og Tal 9.1, 7016 og 7017
Hal´fjers Sejsten og Hal´fjers Søtten

Medalje blev det også til hen ad vejen. Her bragt et foto af denne med tilladelse af Peter Österlund j. Pedersens Mynthandel. Helsingborg. www.jpedersen.se  

 

Med tilladelse af direktør Hr. Fernando W. Olsen pr. mail af 24.september 2013 bringes her den spændende historie om Danmarks første reklamebureau. Reklamebureauet A/S.

 

Historien om Sylvester Hvid & Co.

Der var engang.. ”Sådan begynder alle gode historier og vores er ikke en undtagelse!
Den 14. oktober 1899, startede en entreprenant cykelhandler ved navn Jens Sylvester Hvid grundlaget for ”reklamebureauet A/S”.

Det var resultatet af en særdeles succesfuld markedsføring af hans egen cykelforretning på Østerbrogade.

Bagsiden af brevkortet. Uden oversættelse

Enkelt brevkort EB 27, Våbenskjold type A: Med påtrykt 5 øre grøn, opfrankeret med Afa-nr. 54, 5 øre grøn, marts 1907, perforeret med perfinbilledet R.B. R10. Kjøbenhavn. Reklamebureauet A/S / Sylvester Hvid.
Brevkortet afsendt fra København den 21.1.1911 med destination Güstrower Zeitung, Güstrow, Tyskland
Afstempling (annullering) af frankeringen er foretaget med stempelmaskine ”System Krag” for afgående Post:
Stempeltype: Tp. K. 4H. K. K. B. Bro II. Driftsperiode: ca. 22.01.1910 – 12.11.1913. Primært kendetegn er uden rør i nederste brobue. Den 24. november 1909 bestilles der en helstemplingsmaskine af system Krag. Dette nye stempel fremtræder nu med fire horisontale annulleringsstreger som vist på brevkortet. Kilder: Flemming Hansen: ”HELSTEMPLING” 1904 – 1932. Københavns Lokalområde. AFA-numre: Danmark Frimærkekatalog 2014.
Postkort takst / brevkort ifølge verdenspostunionen: For forsendelse af enkelt brevkort til udlandet var i perioden 1.7. 1875 – 1.7.1919: 10 øre.
Danske Breve: 1851 – 1979 Bind 1 v/Jørgen Gotfredsen og Jesper Haff.

Med en kombination af de dengang utraditionelle, illustrerede annoncer, flotte tryksager, reklame vents og ikke mindst storslået talent for PR, blev cykelhandleren en særdeles kendt skikkelse i København. Jens Sylvester Hvid havde næse for den – fra USA – nyankomne reklame.

Et reklamebureau, der udarbejdede kreative full service løsninger for sine kunder, var noget ganske andet og nyt. Jens Sylvester Hvid havde en filosofi, som han udtrykte på følgende måde: ”Averter! – thi hvis en mand har varer, han vil sælge, og ikke averterer dem på en eller anden måde, er der overvejende sandsynlighed for, skifteretten vil gøre det for ham”.

Sylvester Hvid blev på få år Skandinaviens største reklamebureau.

Da Jens Sylvester Hvid døde den 5. august 1928, overtog sønnen Sven Sylvester Hvid bureauet og ledelsen. Han var et organisatorisk og forretningsmæssigt talent. Han stod bag mange markante nyskabelser og var bl.a. hovedkraften bag dannelsen af Danske Reklamebureauers Brancheforening, bureauernes oprindelige nominerings aftale med dag og ugepressens og etableringen af en Sylvester Hvis filial i New York.

Begrebet fotomodeller var på det tidspunkt ukendt i Danmark, men brugt i USA- så da Danmark fik sin første skønhedsdronning, var Sven Sylvester Hvid hurtig. Han Skrev kontrakt med den unge skønhed, som forpligtede sig til kun at arbejde for hans bureau og dets kunder. Sylvester Hvid reklamebureau var også et af de første reklamebureauer, der producerede reklamefilm for sine kunder. I trediverne startede bureauet samarbejdet ”Biografforpagtende Reklamebureauer”. Det betød, at bureauet repræsenterede en række biografteatre, og garanterede, at deres reklameblokke blev fulgt ud.

I starten af halvfjerdserne overtog Ole Sylvester Hvid ledelsen af bureauet. Efter to generationer med markedsdominans og en stærk profil, fik Ole Sylvester Hvid det imidlertid vanskeligt. Blandt andet fordi de internationale mærkevare producenters globalisering og opkøb af danske mærkevarer, forårsagede en invasion af internationale bureauer, der tog markedsandele.

I starten af halvfemserne måtte han imidlertid erkende, at han havde rundet de halvfjerds år og bureauet alene levede på reminiscenserne af fortidens bedrifter, Derfor valgte han at sælge bureauet. Efter lang tids søgen efter den rette arvtager, valgte Ole Sylvester Hvid den 4. april 1994, at sælge bureauet til Fernando W. Olsen.

Nye mål og visioner blev sat op for bureauet. Bestyrelsen blev skiftet ud med nye kræfter og Fernando indtrådte som administrerende direktør. Strategien var enkel. Bureauet skulle udbyde et produktsortiment, der igen var tidssvarende og samtidigt, skulle der udvikles og opstartes nye forretningsområder. Nu – 7 år efter den nye plan blev implementeret og bureauet er er fyldt de første 100 år – kan bureauet igen glæde sig over, at være et af Danmarks førende, med et in-house full-service produktudbud.

Kundetilgangen er markant og en ottedobling af omsætningen i perioden taler sit eget sprog. Som en del at vækststrategien, har vi købt fusioneret andre bureauer ind i Sylvester Hvid reklamebureau. I 1995 overtog vi derfor selskabet bag reklamebureauet Norup & Nielsen, i 1997 reklamebureauet Svalgaard, i 1998 Reklameproduktionsselskabet Frode Schwartz og i 1999 reklamebureauerne OB/AD og O´Brian.

I dag lever vi lykkeligt videre og man må sige, at der er sket meget siden 1899, hvor eventyret om SHC tog sin begyndelse.
Dengang foreskrev moden figurfrakker til herrer og hvepsetaljer til damer. København var en lille by, og cykelhandler Jens Sylvester Hvid åbnede Danmarks første reklamebureau, so så padssende hed ”Reklamebureauet A/S.

Igennem to generationer og indtil 1996 var bureauet distributør af reklamefilm til de danske biograflærreder. Det er nok det, vi har været mest kendt for.

Vi distribuerer ikke længere reklamefilm til biografen, vores logo er ikke længere en fuldvoksen hane, der kommer ud af et æg, vi har ikke længere en filial i New York, og Storm P,. er ikke ansat til at tegne Tuborg-reklamer.

Men vi er stadig et full-service reklamebureau, der løser kommunikationsopgaver i et moderne samfund. Og i al beskedenhed er vi større og stærkere end nogensinde.

Vi kan bare det der med reklamefilm – men vi startede også tidlig med at lære det! Her er en række eksempler på nogle af bureauets reklamefilm fra dengang reklamen var ung: 7up, Cloc, Finva, Ilka, Lykkeberg, Max Factor, Nestlé, Salvekvick, Tandes og Underberg.

Endnu engang, så mange tak til Direktør Fernando W. Olsen for tilladelsen til at bringe historien om ”Reklamebureauet” A/S. Bedre sent, end aldrig.

God fornøjelse.
Jan Krolak, oktober 2017.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad har de egentlig været brugt til de her to cinderellamærker? Sådan lød spørgsmålet til mig for snart mange år siden fra min gamle ven nu afdøde og inkarneret perfinsamler Ole Hansen, Valby, om de her to viste Cinderellamærker fra Reklamebureauet Sylvester Hvid han havde erhvervet sig på et loppemarked i Valby, – to løse mærker perforeret med henholdsvis perfinbillederne 7016 og 7017 hvorpå brormand, 7016 på det ene mærke og søster, 7017 på det andet optræder med hver deres snurretop, og nederst på disse på grå baggrund to skrevne vers: Jeg citerer: For brormands vedkommende: ” Det er med forretning som med en Top, det gælder at sætte den rigtig op”. For søsters vedkommende: ”Skal forretningen gaa, er eet nødvendigt: Reklamens Pisk maa bruges behændigt” Citat slut. I bundens hvide margen til venstre på dem begge ses tallet 24, og til højre ses navnet Sylvester Hvid, KBHVN.

Svaret på spørgsmålet hvad de to Cinderellamærker perforeret henholdsvis med 7016 og 7017 havde været brugt til, og i hvilket øjemed, kom ganske uventet igennem en anden perfinsamler Toni Hansen, Kbh, der for mange år siden en dag ringede på min dør, og sagde værsgo, det er dit hvis du er interesseret, og viste mig et Reklamekort fra Sylvester Hvid hvorpå de to Cinderellamærker perforeret med perfinbillederne 7016 og 7017 sad monteret. Naturligvis var jeg interesseret, betalte prisen og erhvervede Reklamekortet, og nu har jeg den fornøjelse, at præsenterer kortet for alle interesserede. Forklaringen hvad de to løse cinderellamærker har været brugt til ligger lige for som vist på reklamekortet. Læs versene under kortet:

De to cinderellamærker har såmænd siddet sammen, side om side, som man kan se på det viste reklamekort, et for mange perfinsamlere, indtil nu, hidtil ukendt reklamekort, hvorunder er skrevet tre velskrevne vers, og nederst til højre reklamebureauets to telefonnumre 7016 og 7017 Sylvester Hvid udsendt til bureauets kunder, – højst tænkeligt indlagt i en kuvert for at gøre opmærksom på som der står i verset under mærket med pigen: Der samles jo nu om Stunder paa Mærker i hvert et Hjem, vi samler nu helst paa Kunder, forstaa mig: paa Kunder til Dem.

Et lille udpluk af Afa-numre perforeret med perfinbilledet 7016. Afa 80, Afa 78A, Afa 68, Afa 69 (parstykke) og Afa 98.

Og apropos: Som afsluttende bemærkning til ovenstående skal det anføres, at perfinbilledet 7016, også er fundet perforeret i frimærker som udplukket af Afa-numre vist her ovenover  viser, hvor imod perfinbilledet 7017, kun er fundet perforeret i cinderella mærket hvorpå pigen med snurretoppen figurerer.

God fornøjelse.
Jan Krolak, oktober 2017.